Pandeminlagen antogs i januari 2020. Den kom till för att stärka statens möjligheter att styra över smittspridningen i samhället. Sedan den 6 mars gäller nya regler för oss som handlare. Dessa gäller att vidta lämpliga åtgärder för att kunden ska handla ensam. Exempel på insatser nedan är hämtade från Svensk Handel. Hur vi uppfyller dom listas efter varje åtgärd:
Det här blir ett lite stolpigt och ”tråkigt” inlägg. Men situationen i Sverige är en fortsatt hög smittspridning. På Lolles känner vi nu att vi vill visa att vi följer reglerna och att vi faktiskt gör vad vi kan för att bidra till minskad spridning.
Krav på att vidta åtgärder för att kunder och besökare ska handla ensam
Aktiv information
- Aktivt informerar om att besökare och kunder ska i möjliga mån besöka butiken ensamma. Detta krav uppfyller du som handlare göra genom att sätta upp skyltar som påminner kunderna om det individuella ansvaret att besöka butiken ensam. Du kan också uppfylla kravet genom att informera om det på sociala medier och på din webbplats. Ett ytterligare sätt att göra detta på är att använda hög- talarsystemet i verksamhetslokalen, om ett sådant finns tillgängligt, och på så sätt påminna kunderna om den enskildes ansvar att handla ensam.
Några högtalarutrop är inte aktuellt i vårt fall. Vi har (ännu) heller inte satt upp skyltar i butiken som anbefaller till att handla ensamma. Däremot uppmanar vi, sedan länge, till solo-shopping i våra sociala medier. Genom möjligheten att boka tid kan vi erbjuda dig som kund chans att få komma till oss ihop med ett smakråd, eftersom vi då i god tid kan planera in ditt besök. Vi finns som vanligt ofta tillgängliga även utanför ordinarie öppettider och du kan boka enkelt här på hemsidan!
Dela upp sällskap
- Verka för att sällskap med fler än en person delas upp, om möjligt. Kravet kan uppnås genom att påminna kunderna att inte handla fler än en person, om möjligt, genom exempelvis högtalarsystemet. Har ni entrévärdar kan även dessa, i samband med att personer passerar ingången påminna om ansvaret att besöka butiken ensam. Tillsynen kommer fokusera på att verksamheten aktivt har vidtagit åtgärder för detta, exempelvis genom att lämna korrekt information. Vad som uppges som skäl till att handla fler än en, får som huvudregel accepteras av tillsynsmyndigheten vid en eventuell tillsyn.
På hemsidan lämnar vi information om att handla ensam. Detsamma gäller i våra övriga sociala medier. Trängsel är dock sällan ett problem hos oss. Vi har ofta ett jämt tillflöde av besökare och ni kunder sköter er med att hålla avstånd. Men skulle ett (större) sällskap besöka oss kan vi känna oss tvingade att be sällskap/smakråd att vänta utanför. Detta av respekt för de övriga kunderna i butiken.
Detta innebär inte kravet:
- Observera att det aldrig är personalens skyldighet att dela upp familjer eller grupper som besöker handelsplatser. Personalens säkerhet måste alltid vara prioriterad. Det är mot bakgrund av detta inget krav att personalen delar upp, eller muntligen informerar direkt till, kunder och besökare att de ska handla ensamma. Denna typ av information lämnar butiken lämpligast på andra sätt för att inte behöva utsätta personalen för otrevliga, hotfulla och farliga situationer.
Det är alltså inte vår skyldighet att agera polis. Men det ligger såklart i allas intresse att följa regler och rekommendationer!
- Tänk också på att personalen inte har rätt att fråga kunderna och besökarna om personlig information. Exempelvis om varför de behöver stöd i samband med besöket på handelsplatsen.
Vi kommer aldrig att ifrågasätta varför kunder kommer i par eller större sällskap.
- Barn och personer som behöver stöd är undantagna från huvudregeln att handla ensam. Notera dock att äldre barn och ungdomar som besöker handelsplatsen i sällskap med en vuxen eller i grupp med andra barn och ungdomar inte omfattas av undantaget.Särskild hänsyn behöver också tas till otympliga och tunga varor. I sådana situationer kan det vara mindre lämpligt att besöka butiken ensam och att ett undantag faktiskt är befogat. Butiken bör dock arbeta med att försöka göra denna typ av inköp så smittskyddssäker som möjligt, genom exempelvis erbjuda avlämning utomhus direkt till bilen, eller genom en separat varuutlämning. Det kan också vara klokt att upprätta utrymmen för konsultation för exempelvis par, så att trängsel kan undvikas i övrig butiksmiljö.
Just detta sistnämnda jobbar vi aktivt med iom vår bokningstjänst! Eftersom vi har full förståelse för att våra varor gärna tarvar smakråd vill vi göra det smidigt för dig som önskar sällskap i butiken.
Vi förstår och respekterar. Och litar på att du som kund gör detsamma.
Svensk Handels rekommendationer för åtgärder i butik
- Lämna tydlig information i butik om allas ansvar att förebygga smittspridning av covid-19. Det är viktigt att besökare får information i butiken som beskriver vilka förväntningar som finns på deras agerande i butiken. Informationen är nödvändig för att kunna säkerställa allas trygghet i butiken, i synnerhet för dina anställda. Enligt Folkhälsomyndighetens föreskrifter ska du som handlare informera kunder och besökare om deras ansvar samt vilka riktlinjer som gäller i butiken för att undvika smittspridning. All information ska vara lättillgänglig och synlig för kunderna.
Denna skylt finns att ladda ner från Svensk Handels hemsida. Om du ser den i vår butik i framtiden så vet du varför!
Varmt välkommen till oss!